Ormekur hund og katt

Vi tilbyr resept på ormekur for hund og katt, noe du kan få hos din faste dyrlege. Ormekur er reseptbelagt for alle dyr for å forhindre unødvendig medisinbruk og redusere resistensutvikling.

Dame gir tablett til katt

Hva er ormekur?

På det norske markedet finnes det mange forskjellige medisiner som virker mot ulike typer parasitter. For å unngå resistensutvikling er det viktig at det velges riktig medisin i hvert enkelt tilfelle. Veterinærene som skriver ut reseptene, er ansvarlig for å stille riktig diagnose og foreskrive det best egnede preparatet til hver enkelt hund og katt. De skal også gi dyreeier tilrettelagt informasjon om midlene de foreskriver.

Hvorfor reseptkrav?

• Forebygge feilbehandling og bivirkninger
• Forebygge overbehandling
• Motvirke resistensutvikling

Les mer om resept på legemidler til dyr

Ormekurbehandling ¨for sikkerhetsskyld¨ bør unngås

Kun dyr som har blitt diagnostisert med innvollsorm bør behandles. Unntak er rutinemessig behandling mot spolorm som kan foretas av valper/kattunger og deres diegivende mødre, ¨utekatter¨ som jakter og spiser byttet, og/eller forebyggende behandling for å unngå import av parasitter eller som følge av lovpålagte behandlinger ved import av dyr.

Dersom man mistenker at hunden eller katten har orm, bør infeksjonen bekreftes med avføringsprøve slik at
målrettet behandling kan settes inn.

Risiko for resistensutvikling er også større ved underdosering. Det anbefales derfor at hunden eller katten veies før man gir ormekurer for å være sikker på at man gir riktig mengde medisin.

For å redusere smittepresset, og behovet for parasittbehandlinger, er det også viktig med gode hygienerutiner, bl.a. regelmessig fjerning av avføring og ikke fôre med ferskt rått kjøtt/ferskt slakteavfall.

Ormekur katt

Her kan du lese om våre anbefalinger om når man bør gi katten sin en ormekur.

Kattunger

Kattunger med en kattemor som er utekatt bør rutinemessig behandles mot spolorm. Vi anbefaler en behandling ved 2-3 ukers alder, og deretter ved avvenning. Kattunger med en kattemor som er innekatt trenger bare en behandling ved avvenning.

Voksne katter

Katter som spiser mye mus, rotter og småfugl kan trenge ormekur ca 4 ganger i året. Dersom katten din ikke er noen stor jeger, kan behovet være mindre. Innekatter trenger bare ormekur dersom det er påvist orm i avføringen.

I sammenheng med reise

Vet utenlandsreiser med katt kan det gjelde spesielle regler og krav for ormekur. Det er du som reiser med katten som må finne ut av hvilke eventuelle bestemmelser som gjelder for akkurat det landet du skal til ved det tidspunktet du skal reise. Du finner grundig og oppdatert informasjon på mattilsynet.no. Du kan også kontakte det respektive lands ambassade før reisen din.

Ormekur hund

Her kan du lese om våre anbefalinger om når man bør gi hunden sin en ormekur.

Valper

Valper kan smittes med innvollsorm som fostre, og via morsmelken. Som standard anbefaler vi ormekur til valper ved 2, 4, 6, 8 og 12 ukers alder.

Voksne hunder

Eldre hunder trenger normalt sett ikke rutinemessige ormekurer. Ved mistanke om innvollsorm er det bedre å levere en avføringsprøve til veterinæren for å sjekke om hunden virkelig har innvollsparasitter, enn å gi ormekur uten å vite at det trengs. En slik undersøkelse vil også fortelle hvilke parasitter hunden har. På denne måten kan vi velge riktig type ormekur.

I sammenheng med reise

Ved utenlandsreiser med hund gjelder spesielle regler og krav for ormekur. Det er du som reiser med hunden som må finne ut av hvilke bestemmelser som gjelder for akkurat det landet du skal til ved det tidspunktet du skal reise. Du finner grundig og oppdatert informasjon på mattilsynet.no. Du kan også kontakte det respektive lands ambassade før reisen din.

Bivirkninger hos hund og katt

Vi ser sjeldent at hunder eller katter får noen bivirkninger etter ormekur. Men noen individer kan allikvel ha en overfølsomhet for medikamenter. Dette kan vise seg i form av sløvhet, skjelvinger, manglende koordinering og eller oppkast og diaré.

Pris på ormekur

Vår klinikker fastsetter sine priser individuelt. Pris for ormekur ved reise finner du i klinikkens prisliste. Finn din nærmeste klinikk i oversikten under. Time til ormekur ved reise kan enkelt bestilles via online booking

Dyreklinikker som tilbyr denne tjenesten

Vennligst vent mens vi laster inn våre dyreklinikker