Tannrens

Over 80% av alle katter og hunder over tre år har en form for tannproblem som krever behandling eller forebyggende tiltak. Det vil si at tann- og munnhulesykdommer (periodontale sykdommer) er en av de vanligste lidelsene våre kjæledyr har.

Som oss mennesker får hunder og katter plakk og tannstein på tennene. Dersom dette belegget får bygge seg opp uforstyrret, vil det over tid forårsake dårlig ånde, tannkjøttbetennelse (gingivitt) og tannfestebetennelse (periodontitt) og rotabcesser. Dyret kan oppleve smerter og få vanskeligheter med å spise. Periodontale sykdommer som forblir ubehandlet kan også føre til systemiske lidelser forårsaket av økt bakterieansamlingen i munnhulen. Organer som hjerte, lever og nyrer får økt belastning, noe som kan føre til betydelige plager og nedsatt levetid.

Vi utfører rutinemessige tann- og munnhulekontroller som en del av den årlige helsesjekken for å avdekke tannstein og/eller tannkjøttbetennelse. Veterinæren vil da informere om det er behov for å gå videre med en utvidet munnhuleundersøkelse. En komplett munnhuleundersøkelse med profesjonell tannrens er det bare mulig å gjøre i narkose. Lommedybdemåling og tannrens over og under tannkjøttranden ved hjelp av ultralyd og håndinstrumenter, samt polering, er inkludert i en slik behandling.  Løse tenner og tenner med skader eller defekter tar vi røntgenbilder av for å vurdere videre behandling.

Undersøkelse med en skarp sonde (explorer) hos katter vil identifisere tannresorbsjon, en vanlig tannlidelse hos katter over 5 år. Disse lesjonene oppstår som regel under tannkjøttranden, og vil derfor være vanskelige å oppdage på våkne dyr. De kan være svært smertefulle, og vil i de aller fleste tilfeller kreve behandling. Det er røntgen som avgjør hvilken behandling som er riktig i hvert enkelt tilfelle.

På Mandal Smådyrklinikk har vi topp moderne utstyr for å utføre en grundig tannrens under gassnarkose. Alle anesteserte dyr blir intubert med en endotrachealtube og koblet til monitoreringssutstyr, samt at vi har en autorisert dyrepleier som passer på alle dyrene både under selve narkosen og i oppvåkningen.

Som Den norske veterinærforening råder vi ikke til å skrape bort tannstein fra tennene på våkne dyr. Det viktigste området å rense for å forebygge og stoppe periodontitt er under tannkjøttranden. Å fjerne tannstein på våken hund eller katt ved å skrape på tannens synlige overflate (kronen) skaper et falskt bilde av at tennene er reinere enn de er mens sykdommen får utvikle seg videre.

Det vil variere fra individ til individ hvor hyppig det vil være nødvendig med profesjonell tannrens. Det vil blant annet avhenge av sykdomsstadiet og av hvor samarbeidsvillig hunden eller katten er når det gjelder daglig tannpuss hjemme.

Ta gjerne kontakt med oss på klinikken hvis du ønsker veiledning og råd omkring tannstell og tannsykdommer.